Zakręt
Infrastruktura » Zakręt
O niebezpiecznych zakrętach.
Pierwsze nieporozumienie to znakowanie znakiem ostrzegawczym "niebezpieczny zakręt" wszystkich zakrętów:
- tych bezpiecznych (przechyłka dopasowana do promienia łuku, dopasowana do prędkości nominalnej danej drogi, odpowiednie poszerzenia, twarde ratunkowe pobocza, brak zagrożeń (drzewa,rowy,betonowe mostki...) w polu wpadania w poślizg i wypadania z zakrętu.
- tych prawdziwie niebezpiecznych - przechyłka niedopasowana do promienia i nominalnej prędkości danej drogi, brak poszerzenia jezdni, brak twardych poboczy, śmiertelne zagrożenia w polu wypadania z zakrętu;
- tych śmiertelnie niebezpiecznych - tam już były wypadki śmiertelne.
Aktualna "moda" to projektowanie i wykonawstwo zakrętów bez niezbędnych poszerzeń umożliwiających normalny ruch pojazdów o większych gabarytach. Wtedy te, dopuszczone przecież do ruchu pojazdy, poruszają się albo poboczem albo z przekraczaniem linii podwójnej ciągłej. Czyli brak podstawowej wiedzy z teorii ruchu samochodu, teorii projektowania i wykonywania przechyłek, krzywych przejściowych bezpiecznego zakrętu, klotoidy dającej właściwą siłę odśrodkową.
Drugie nieporozumienie to brak znakowania niebezpiecznych zakrętów w miastach (zgodnie z ustawą!).
Więcej o niebezpiecznych zakrętach:
prawko-kwartnik.com/zakret-bezpieczny-niebezpieczny.php