Nowości
Wizyt:
Dzisiaj: 24
Wszystkich: 21517

Skrzyżowania

Infrastruktura » Skrzyżowania

Skrzyżowania można konstruować w wersji możliwie bezpiecznej i niebezpiecznej.

1. Geometria skrzyżowania powinna odpowiadać przebiegowi drogi z pierwszeństwem.

Brak tej geometrii i błędy organizacyjne nie mogą być zastępowane znakiem z serii T-6 "tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie".

To nie jest bezpieczne rozwiązanie - a w sytuacji skrzyżowań skanalizowanych robi się śmiertelnie niebezpieczne.

Przebieg drogi z pierwszeństwem przejazdu powinien być w miarę możliwości - na wprost, po łuku w lewo, po łuku w prawo.

Eksperymenty przy przebiegu drogi z pierwszeństwem przejazdu świadczą o braku PLANÓW SIECI KOMUNIKACYJNYCH KRAJU.

2. Osie dróg  podporządkowanych powinny być prostopadłe do osi drogi z pierwszeństwem przy pełnym zakresie możliwości ruchu.

Jazdy w prawo z drogi podporządkowanej powinno się organizować poprzez pasy włączania.

Powinno się unikać skrzyżowań, gdzie droga podporządkowana ma kontynuację na wprost po drugiej stronie drogi z pierwszeństwem (przecięcia w kształcie krzyża).

3. Powinno się unikać lewoskrętów przy braku pasa ruchu dla tego celu - na drogach krajowych poza obszarami zabudowanymi winno to być ustawowo zabronione!

Zjazdy w prawo z drogi z pierwszeństwem o dużym nasileniu ruchu można prowadzić poprzez pasy wyłączania z ruchu lub po łukach o promieniach dopasowanych do nominalnej prędkości. Wtedy zjazd nie blokuje ruchu.

4. Powinno się unikać skrzyżowań, na których osie dróg podporządkowanych są przesunięte w lewo.

5. Bezpieczeństwo na skrzyżowaniu można poprawiać zmniejszając ilość możliwych wjazdów, przejść, przejazdów rowerowych na korzyść zjazdów (jezdnie jednokierunkowe).

6. Widoczność pojazdów zbliżających się do skrzyżowania drogą z pierwszeństwem przejazdu to podstawa bezpieczeństwa.

Zbyt często "organizuje się" skrzyżowania równorzędne przy braku możliwości zobaczenia pojazdów z prawej strony. Wypadek na takim skrzyżowaniu: wypadek na skrzyżowaniu równorzędnym - kto winny?

Podstawa bezpieczeństwa przy zbliżaniu się do skrzyżowania to widoczność innych uczestników posiadających pierwszeństwo wejścia, przejazdu, to wzajemna widoczność.

Bywa, że strefa dojazdu i niezbędna widoczność jest ograniczona niewłaściwą geometrią, znakami drogowymi zwłaszcza tablicami z serii U, pojazdami na sąsiednich pasach ruchu.

Zza biurka tego niestety nie widać! Tych spraw nie bada się w ustalaniu przyczyn wypadków - stąd ich "zabijanie" będzie trwało, w naszym systemie, wiecznie.

Więcej w tych tematach:

prawko-kwartnik.com/skrzyzowanie-bezpieczne.php

prawko-kwartnik.com/skrzyzowanie.php