Skrzyżowania
Infrastruktura » Skrzyżowania
Skrzyżowania można konstruować w wersji możliwie bezpiecznej i niebezpiecznej.
1. Geometria skrzyżowania powinna odpowiadać przebiegowi drogi z pierwszeństwem.
Brak tej geometrii i błędy organizacyjne nie mogą być zastępowane znakiem z serii T-6 "tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie".
To nie jest bezpieczne rozwiązanie - a w sytuacji skrzyżowań skanalizowanych robi się śmiertelnie niebezpieczne.
Przebieg drogi z pierwszeństwem przejazdu powinien być w miarę możliwości - na wprost, po łuku w lewo, po łuku w prawo.
Eksperymenty przy przebiegu drogi z pierwszeństwem przejazdu świadczą o braku PLANÓW SIECI KOMUNIKACYJNYCH KRAJU.
2. Osie dróg podporządkowanych powinny być prostopadłe do osi drogi z pierwszeństwem przy pełnym zakresie możliwości ruchu.
Jazdy w prawo z drogi podporządkowanej powinno się organizować poprzez pasy włączania.
Powinno się unikać skrzyżowań, gdzie droga podporządkowana ma kontynuację na wprost po drugiej stronie drogi z pierwszeństwem (przecięcia w kształcie krzyża).
3. Powinno się unikać lewoskrętów przy braku pasa ruchu dla tego celu - na drogach krajowych poza obszarami zabudowanymi winno to być ustawowo zabronione!
Zjazdy w prawo z drogi z pierwszeństwem o dużym nasileniu ruchu można prowadzić poprzez pasy wyłączania z ruchu lub po łukach o promieniach dopasowanych do nominalnej prędkości. Wtedy zjazd nie blokuje ruchu.
4. Powinno się unikać skrzyżowań, na których osie dróg podporządkowanych są przesunięte w lewo.
5. Bezpieczeństwo na skrzyżowaniu można poprawiać zmniejszając ilość możliwych wjazdów, przejść, przejazdów rowerowych na korzyść zjazdów (jezdnie jednokierunkowe).
6. Widoczność pojazdów zbliżających się do skrzyżowania drogą z pierwszeństwem przejazdu to podstawa bezpieczeństwa.
Zbyt często "organizuje się" skrzyżowania równorzędne przy braku możliwości zobaczenia pojazdów z prawej strony. Wypadek na takim skrzyżowaniu: wypadek na skrzyżowaniu równorzędnym - kto winny?
Podstawa bezpieczeństwa przy zbliżaniu się do skrzyżowania to widoczność innych uczestników posiadających pierwszeństwo wejścia, przejazdu, to wzajemna widoczność.
Bywa, że strefa dojazdu i niezbędna widoczność jest ograniczona niewłaściwą geometrią, znakami drogowymi zwłaszcza tablicami z serii U, pojazdami na sąsiednich pasach ruchu.
Zza biurka tego niestety nie widać! Tych spraw nie bada się w ustalaniu przyczyn wypadków - stąd ich "zabijanie" będzie trwało, w naszym systemie, wiecznie.
Więcej w tych tematach:
prawko-kwartnik.com/skrzyzowanie-bezpieczne.php
prawko-kwartnik.com/skrzyzowanie.php