Krawężnik
Infrastruktura » Krawężnik
Krawężnik to element drogi oddzielający jezdnię od pozostałych częsci drogi. Przy braku linii krawędziowej wyznacza tor ruchu (możliwie blisko prawej krawędzi jezdni).
Krawężniki można projektować i wykonywać w wersji bezpiecznej, niebezpiecznej oraz w wersji śmiertelnie niebezpiecznej. Aktualnie w Polsce AD2020 obowiązuje wersja max niebezpieczna (?).
Wersja bezpieczna to prowadzenie zaokrąglonego krawężnika w sposób ciągły o wysokości max. 10 cm w miejscach niezbędnych.
Wersja niebezpieczna to:
- krawężniki o wysokości pow. 10 cm - ograniczają bądź uniemożliwiają zjazd z jezdni w sytuacjach kryzysowych, przy przejeździe pojazdów w akcji ratowania mienia, życia; blokują możliwość awaryjnych przejazdów, objazdów, ruchu wahadłowego itp itd.
Smiertelnie niebezpieczne sytuacje to:
- stosowanie ostrego (np. szlifowany granit) krawężnika - najechanie oponą uszkadza wewnętrzne wzmocnienie opony. To może być niewidoczne, to może spowodować wystrzał opony w ekstremalnym obciążeniu.
- wykonywanie wnęk (mini-zatok) dla kratek odprowadzajacych wodę - pojazd ocierający się o krawężnik po wypadku, kolizji uszkadza zawieszenie i "wylatuje" na zewnątrz (patrz limuzyna p.Szydłowej w Oświęcimiu) ...
- zawężanie pasów ruchu, wykonywanie szykan, niby-azyli, wysepek w środku jezdni i w innych niebezpiecznych sytuacjach.
...
Krawężniki nie mogą służyć zabijaniu ludzi popełniajacych błąd na drodze, łamiących przepisy, jadących w akcjach ratowania życia , mienia i obronności kraju.