Infrastruktura
W krajach rozwiniętych organizuje się infrastrukturę tak, aby w przypadku błędu człowieka na drodze ratowała życie człowieka.
Czyni się wszystko, aby ruch był bezpieczny i płynny, zwiększa się jego prędkość i przewidywalność.
W Polsce czyni się wszystko odwrotnie.
1. Nie buduje się utwardzonych poboczy, nawet na drogach krajowych - w ten sposób cały ruch lokalny jest skierowany na jezdnie.
2. Nie buduje się pasów ruchu powolnego ani pasów umożliwiających wyprzedzanie - za to buduje się na środku jezdni szykany uniemożliwiające wyprzedzanie. Są to czasem kuriozalne "wysepki przed wysepkami" oznakowane tak, że ograniczają widoczność.
3. Nie buduje się przejść podziemnych, nadziemnych, o ruchomych nie wspominając - w ten sposób cały ruch pieszych i pojazdów odbywa się w jednej płaszczyźnie.
4. Nie buduje się systemów metra w miastach wojewódzkich - a to jest podstawowy sposób na zmniejszenie ruchu pojazdów i pieszych na powierzchni.(Londyn 150 lat temu już to zastosował!).
5. Znakuje się tak samo przejścia dla pieszych o ruchu kierowanym jak i niekierowanym wprowadzając zamęt.
6. Prowadzi się przejścia dla pieszych przez wiele pasów ruchu i torowiska bez sygnalizacji.
7. Drogi dla rowerów - to dopiero tragedia. Kierowca nie wie czy przecina drogę rowerową na jezdni, poza jezdnią, czy przejeżdżany przejazd rowerowy należy do drogi z pierwszeństwem czy też podporządkowanej, czy droga rowerowa jest przerwana jezdnią! Brak znaków drogowych poziomych, pionowych i wyraźnych zasad zwiększa ilość zagrożeń.
8. Przy jezdni osadza się wysokie i ostre jak "żyleta" ze szlifowanego granitu krawężniki, dotknięcie których może uszkadzać osnowę opon w sposób niewidoczny. Uniemożliwiają one też zjazd w czasie przejazdu pojazdu uprzywilejowanego w akcji ratowania życia.
9. Drogi krajowe, przenoszą podstawowy ruch w kraju, są prowadzone przez centra miast i miasteczek - są zarządzane przez najlepszych fachowców a ...
10. Zawęża się jezdnie dróg; zawęża się zakręty, skrzyżowania - nieprawidłowo się je wykonuje i znakuje.
11. ...
Zielona strzałka - sygnalizator warunkowy
Rondo - skrzyżowanie o ruchu okrężnym
https://www.prawko-kwartnik.com/przejazd-kolejowy-bezpieczenstwo.php
Wysepki
Budowle - betonowe wysepki w środku jezdni tworzą zagrożenie bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Skrzyżowania
Bezpieczne i niebezpieczne skrzyżowania.
Ronda
Różne ronda = skrzyżowania o ruchu okrężnym - różne zachowania, interpretacje, konstrukcje.
Pobocze
Brak twardego pobocza i jego skutki.
Krawężnik
Krawężnik a bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Zakręt
Zakręt bezpieczny, niebezpieczny, śmiertelnie niebezpieczny.
Przejscie
Przejścia dla pieszych w Polsce.