Czas żółtego
Przepisy » Czas żółtego
Czas świecenia sygnału żółtego przed zaświeceniem sygnału czerwonego powinien być dopasowany do czasu możliwego zatrzymania się pojazdu, czyli do dozwolonej prędkości na danej drodze.
Aktualnie stosowany stały czas t=3 s może powodować przy prędkościach pow. 50 km/h i przy braku możliwości uzyskania odpowiedniego opóźnienia (stan nawierzchni, rodzaj pojazdu, rodzaj ładunku) - niezawinione wjazdy za sygnalizator czerwony.
To 3 s - to czas hamowania pojazdu jadącego 50 km/h z opóźnieniem 4,6 m/s2 (czyli maksymalnie możliwe opóźnienie przy mokrym asfalcie).
Zakładając te warunki na drodze - czasy hamowania dla wyższych prędkości to:
70 km/h - 4,2 s ; 90 km/h - 5,4 s; 100 km/h - 6,0 s; 120 km/h - 7,2 s; 140 km/h - 8,5 s
to wszystko przy zerowym czasie reakcji kierowcy i samochodu. Praktycznie należałoby do tego dodać ok. 1,2 s.
Są też pojazdy, które z natury rzeczy nawet takiego opóźnienia nie zastosują np. autobusy, pojazdy przewożące żywe zwierzęta, luźne towary itp.
Czy wpadniesz w pułapkę wjazdu za sygnalizator czerwony ?
- możesz sprawdzić w kalkulatorze: wjazd-za-sygnalizator-czerwony
Czy zastosowany czas między-zielony na skrzyżowaniu jest prawidłowy ?
- możesz sprawdzić w kalkulatorze: prawko-kwartnik.com/kalku/czasy_sygnalizatora.html
Tak więc czas sygnału żółtego winien być dopasowany do rzeczywistej prędkości na danej drodze.
Ta zmiana może być poprzedzana pulsowaniem sygnału żółtego w określonym czasie np. =3 s.
Ta zmiana może być poprzedzana licznikami czasu zielonego, czerwonego.
Wszystko po to, by doprowadzić do normalności, która od dawna jest stosowana w sąsiednich państwach.
Utrzymywanie obecnego rozwiązania skazuje ludzi nie tylko na "pułapkę wjazdu za sygnalizator czerwony" a także, zagraża bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu.
Powstaje śmiertelne zagrożenie dla pojazdów uprzywilejowanych w ruchu !
Amerykańskie działania na rzecz norm czasu żółtego: http://www.shortyellowlights.com/standards/